Primers treballs per a la construcció d’un tercer carril a la calçada en sentit sud de la C-17 en el tram entre Granollers i Parets del Vallès, aquesta obra suposa una inversió de 10,4 MEUR i té un termini d’execució de 14 mesos. És la primera obra en execució del pla d’actuacions per a millorar la capacitat, la funcionalitat i l’accessibilitat de la C-17.
Millores en l’accessibilitat
Les actuacions a la C-17 es complementen amb altres millores pel que fa a l’accessibilitat i la seguretat viària. El conjunt d’actuacions previstes a la C-17 permetrà millorar la mobilitat.
Les obres que han començat ara consisteixen en la construcció d’un tercer carril i la reordenació d’accessos en la calçada sentit Barcelona, entre l’enllaç amb la C-35 i la ronda sud de Granollers (C-352). El projecte abasta una longitud de 4 quilòmetres i comprèn els municipis de Granollers, Lliçà de Vall i Parets del Vallès. El carril addicional previst en aquesta calçada es construirà integrant com a tercer carril el ramal que s’incorpora des de la ronda sud de Granollers, fins passat l’enllaç de la C-35, on la carretera actualment ja té tres carrils.
Aquesta ampliació de la calçada comporta l’adaptació de les connexions dels ramals d’entrada i sortida dels enllaços. Els accessos des dels enllaços de la carretera C-155 (de Sabadell a Lliçà de Vall) i de la C-35 es canalitzen a través dels carrers dels polígons industrials de la zona i d’una nova sortida des del tronc de la C-17 al quilòmetre 17. Els accessos directes s’anul·laran i es vehicularan a través dels enllaços i de la sortida esmentats.
D’altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, es remodelarà l’actual enllaç entre la C-35 i la C-17 de manera que millori la seva funcionalitat. També es preveu la construcció d’una passera per a vianants i bicicletes per permeabilitzar la C-17 en l’àmbit de Parets.
Els primers treballs d’aquesta obra han començat recentment, amb tasques prèvies de detecció i desviament dels serveis afectats, i de restitució a un nou emplaçament de diversos col·lectors.
La C-17 entre Parets del Vallès i Lliçà d’Amunt és un tram urbà i periurbà que compta amb un bon nombre d’accessos i incorporacions i registra una intensitat molt elevada de trànsit. Cal tenir en compte també que connecta en sentit Girona amb l’AP-7 i en sentit Barcelona amb la C-33 i amb l’AP-7 (B-30). Aquesta última connexió es produeix en el quilòmetre 13 de la C-17, en un tram de 2 carrils per sentit de molt difícil ampliació.
Aquesta combinació de factors condiciona el nivell de servei de la infraestructura, que registra congestions de trànsit, en especial en les hores punta, alhora que presenta alguns problemes d’accessibilitat. Diàriament circulen pel tram de la C-17 comprès entre les autopistes AP-7 i C-33 i la carretera BV-1432 (de Lliçà d’Amunt a Granollers) prop de 90.000 vehicles, i s’estima que en els propers deu anys, amb importants creixements urbanístics previstos, augmentin fins als 100.000 vehicles diaris.
En aquest sentit, hi ha tres zones amb nivells d’intensitats diferenciades, la primera entre l’enllaç de la C-17 amb l’AP-7 al sud de Parets i l’enllaç de la C-17 amb les autopistes AP-7 i C-33, el segon, entre aquest i la Ronda sud de Granollers i el tercer tram entre Granollers i Lliçà d’Amunt. Així, les actuacions previstes s’adapten a cada tram i estan encaminades a millorar els estàndards de seguretat i de funcionalitat de la via, així com a reordenar i millorar accessos i enllaços. Les mesures, consensuades amb el territori, comportaran una inversió total estimada en 45 MEUR.